The visual is the message

Een zeer lastig onderwerp om in een blog vast te leggen, is toch wel het belang van goede visualisatie. De boodschap is niet te omvatten in woorden. Dus dan maar in voorbeelden:

  • Groen is positief, kalmerend en als verkeerslicht geeft het vrije doorgang. Rood is gevaarlijk, heeft aandacht nodig en dit stoplicht mag je niet negeren.
  • Ronde vormen zijn niet scherp, hebben een holistische, allesomvattende betekenis.
  • En indien je in een openbare ruimte op zoek bent naar een toilet, dan weet je precies welk icoon je op de bewegwijzering zoekt.

Zo intuïtief moet informatiebeveiliging ook zijn om succesvol gehoord te worden in een gehele organisatie. Eén icoon, één slogan. Dat herkenbare karakter in de cartoons van een awareness campagne. Maar ook de visuele vormgeving ondersteunend aan de discussies in de boardroom. Stap geen enkel overleg in zonder een PowerPoint presentatie! De slides geven structuur aan de boodschap, maar onderstrepen deze ook door emoties op te roepen. Als de penetratietest een kwetsbaarheid in de firewall heeft aangetoond, zet dan een foto van een doorgebroken muur op het scherm. Maak van de voortgang binnen een project een tijdslijn die een afname van risico’s in het verloop van de tijd weergeeft.

Vaak zit je met informatiebeveiliging te zoeken naar meetbare KPI’s. Immers, het ontbreken van incidenten is niet meetbaar. Die data die je wel op een SMART methode kunt verkrijgen, wil je dan dus ook de spotlight geven die het verdient.

The visual is the message. En stem je boodschap af op je publiek. Binnen de zorgsector wordt je boodschap sneller gehoord wanneer deze met de juiste emoties wordt geleverd. Terwijl de gemiddelde commerciële partij pas aandacht heeft voor het verhaal wanneer daar €-tekens in verschijnen. Dus denk bij jezelf, voordat je dat volgende overleg ingaat: wat wil je dat de toeschouwer als boodschap ontvangt? Welke actie is noodzakelijk om verbetering van informatiebeveiliging te bereiken? Wanneer je goed begrijpt wat jouw publiek wil zien, lukt het om jouw boodschap over te brengen.

Dus ga voor jezelf na: weet jij wat je moet doen om gehoord te worden binnen jouw organisatie?